signesgoda.blogg.se

Bara det allra bästa, det goda !

Pesto- och kesofyllda färsbiffar

Kategori: Allmänt

God morgon !
Idag blev det ingen frukostbloggning då jag dels inte kände för det (läs jag bara slängde ihop allt och det skulle inte blivit speciellt smickrande på bild) och dels hae jag ett inbokat morgonmöte som jag nu precis avslutat. Så som plåster på såren tänkte jag istället bjuda på ett middagsrecept. I lördags kväll gjorde jag något riktigt smarrigt till middag, tyvärr ger inte bilderna maten rättvisa men jag lovar att det såg bättre ut i verkligheten.
Middagen bestod nämligen av Keso- och pesto fyllda färsbiffar, ugnsrostad sötpotatis och ugnsbakade balsamicotomater.
Recpet (4 personer)
fyllda färsbiffar:
500g färs (jag hade blandfärs)
1/2 dl havregryn
1 dl mjölk
2 vitlöksklyftor
1 liten gul lök
1 ägg
1 tsk salt
1/2 kruka hackad persilja
1 tsk timjan
1 tsk rosmarin
Fyllning:
4 msk röd pesto
1 burk keso
nymald svartpeppar
* Sätt ugnen på 175° blanda havregryn och mjölk och låt det stå ca 10 minuter
* Hacka under tiden vitlök, lök, persilja och rör sedan ner det tillsammans med ägg i grynblandningen
* Tillsätt färsen och kryddor, forma  smeten till 4 bollar och gör en ''grop'' i varje färsboll som du lägger i en välsmord ugnsform.
*Rör ihop keso och pesto och fyll ''groparna'' med röran innan du försigtigt nyper igen urgröpningen.  
* Tillaga i ugnen ca 30 minuter.
(min bror var hemma på middag och han är dessvrärre mjölkproteinintollerant så i hans biff bytta jag ut mjölken mot soyamjölk, keson mot skinka och smorde formen med mjölkfritt margarin)
*
Tag ut formen men se till att färsen verkligen är färdig, servera med valfri kolhydrat samt
 Ugnabakade balsamicotomater:
2 tomater
4 msk balsamvinäger
salt&peppar
*dela tomaterna på mitten, nagga dem med en gaffel och häll försiktigt på 1 msk balsamvinäker på varje halva (Häll sakta så att vinägern sjunker in i tomaten och inte rinner utanför). Salta och peppra, lägg tomaterna i en ugnsfast form och låt dem bakas i ugnen samtidigt som biffarna. 
Enjoy :)
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: