signesgoda.blogg.se

Bara det allra bästa, det goda !

frikadeller i kokossås

Kategori: middag

men så dåligt bloggande detg blivit på senaste tiden. Jag har egentligen inget att skylla på, jag har helt enkelt inte kännt någon lust och inte haft någon inspiration samt att jobbet tar en del tid, ojdå nu komm det visst en massa ursäkter ändå men idag tänkte jag iaf bjuda er på gårdagens lunch (som även fick bli dagens matlåda) jag har som ni säkert märkt här i bloggen dragit på mig en rejäl förkylning och idag är första helt feberfria dagen, äntligen! så jag valde att laga en rätt med mycket sting i för att ''få igång'' förkylningen ordentlit, hade förutom ett rejält lass chili i massor av ingefära och vitlök, tillsammans med den söta kokosmjölken och det syrliga citrongräset blev det en perfekt kombo. här har ni bilder och recept:

frikadeller i kokossås: (4 personer)
500g köttfärs
1 ägg
1-2 tsk salt
1 röd chili
3-4 cm färsk ingefära
3 vitlöksklyftor
1 burk kokosmjölk
salt&peppar
1 msk olja till stekningen

*blanda samma köttförs med ägg, salt och peppar
* sätt ugnen på 225° och rulla små frikadeller utav färsen, lägg dem sedan i en ugnsfast form och förkrädda dem i 10 minuter
* Hacka virlök, chili och ungefära så smått du bara kan (och vill), fräs sedan hacket i oljan i en kastrull ca 3 minuter
* häll på kokosmjölken och i med frikadellerna, låt koka ca 10 minuter
*smaka av med salt&peppar
*servera med valfri kolhydrat, quinoa var jättegott till, tror även helt vanligt ris passar mer än bra till. jag gjorde även en stor sallad vid sidan av, gott!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: