signesgoda.blogg.se

Bara det allra bästa, det goda !

Perfekt kvällis

Kategori: Allmänt

Hej 
Den senaste tiden har jag inte alls varit sugen på min annars absoluta favoritfrukost, ugnsbakad gröt. Däremot har suget kommit på kvällen. Så istället för de sedvanliga kvällsmackorna har jag börjat med just ugnesbakad gröt till kvällsmål. Jag har ofta läst att man inte ska äta kolhydrater sent på kvällen alternativt inte äta alls på kvällen, va?! säger jag då, detg är ju typ det bästa som finns att äta något gott i tv-soffan/ med en bok/ framför datorn sent på kvällen. Det tycker iaf jag... Tillbaka till gröten då så har jag gjort enligt vanligt frukostrecept men sedan lagt den i två mindre formar, det tillsammans med lite vanlijkvarg blir ett perfekt och lagom kvällsmål för mig. igår gjorde jag en gammal favorit med jördnöts- och päronsmak, gott...!
Ni kan säker redan receptet mer än väl, men det är ju så fantastiskt gott så det tål att upprepas;

Ugnsbakadgröt med päron och jordnötssmak;
1 dl havregryn
1 krm bakpulver
1 ägg
1 msk jordnötssmör
1 finhackat päron
1/4-1/2 dl mjölk
*Blanda samman alla torra ingredienser, blanda sedan jordnötssmör med mjölk till en sås, knäck i ägget och blanda ihop alltsammans i en skål. tillsätt ev. mer mjölk för krämigare resultat. Häll upp smeten i två mindre formar (alternativt en större för frukosthungriga magar) och grädda i ugnen på 225° 10-15 min. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: