signesgoda.blogg.se

Bara det allra bästa, det goda !

EKOLOGISKT ÄPPELMOS !

Kategori: Allmänt

Mamma hade köpt massor av ekoogiska äpplen på ICA som hon sa att hon ksulle använda i jouicecentrifugen men nu var det nästan en vecka sedan och ingen jouice är ännu gjord så jag tog mig friheten att göra ett äppelmos av några utav äpplena. Det var superenkelt och blev riktigt gott. Jag hade inget socker i mitt mos och utan mosets söthet kommer endast från frukten själv och det blev sådär härligt syrligt istället för sockerbomben som ofta står i hyllorna i matbutikerna ! 

Kärna ur och tärna ca ett kilo äpplen, koka upp äppelbitarna med 5 dl vatten och låt koka tills de blivit mjuka (tog  ca 7 minuter). Häll av kokvattnet men spara ca 3 dl. Mixa äppelbitarna med vattnet till en slät smet. Häll upp i burkar och förvara i kylskåp. Tänk på att i och med att moset inte innehåller några konserveringsmedel så är det bäst att frysa in det du inte tänker använda inom en vecka annars blir det dåligt.

Lyxigt med hemmagjort mos !

Kommentarer

  • Victoria säger:

    Kan tänka mig att det där är super gott på gröten! :>

    Svar: absolut, tänkte testa detta imorgon :)
    Signe

    2013-03-12 | 18:32:10
    Bloggadress: http://springaren.blogg.se

Kommentera inlägget här: