signesgoda.blogg.se

Bara det allra bästa, det goda !

Äggande

Kategori: Allmänt

Gult är fult ! men det är väll ändå insidan som räknas...
vad är normalt? Alla talar om dieter, ät si och ät så. Ska du ena dagen inte äta fett ska du nästa dag bara äta fett och de nyaste som idag många pratar om är att man ska äta en himla massa protein. och JA protein är något livsnödvändigt för att våra kroppar ska fungera men lika nödvändigt som det är lika onödigt blir proteinet om vi inte äter fett. Kroppens möjligheter att ta upp proteinerna försämras nämnligen vid fettbrist (nu pratar jag inte om fettbrist i form av underhudsfett, flötigt hår eller något sådant...utan fett i kosten så som smör, äggula, grädde)
Vad jag egentligen vill ta upp med det här inlägget är att jag här om dagen var inne i en matbutik och sprang på en plastdunk med äggvita(haha?!) vad gör de med gulan lixom? går den pådirekttransport till restauranger som serverar enorma mängder med bearnaisås? troligtvis inte.. Jag har läst många ''hälsobloggar'' som påstår att det är så himla bra att kasta den där fula gulan. Men hur normalt är det? och varför kasta mar närn stora delar av jordens befolkning faktiskt idag svälter. Jag vill säga till dagens ungdomar, alla barn som föds in i den vita världen ägg består av två delar ägget är vitt utanfå ja... men på insidan finns den där underbart goda gulan som är sprängfylld med fantastiska näringsämnen. Jag tycker synd om er stackars barn som skall behöva växa upp med äggvita köpt på dunk eller kanske genmanipulerade ägg som endast innehåller äggvita (vem vet det kanske redan finns?) för ägg är ju så gott och gulan är lixom inte bara grädden på moset utan mycket bättre än så ! 
Jag ger er här en chans att se verkligheten :
helt vanlig äggkartong med vita ägg...
 
belive it or not... 
men innuti det där fina skalet (som jag förövrigt valt att måla mina vardagsrumsväggar i samma färg (äggskalsvit)) finns denna härliga gula, vitan blir som osynlig och det är så uppenbart att gulan är äggets huvudperson vitan är lixom bara som ett skyddande slem.. Gult kanske är fult men det är väll ändå insidan som räknas !
 

jag är ingen kostexpert men jag vet med stor säkerhet att det inte är ''normalt'' att slänga fullt duglig mat.
tack och hej !

Kommentarer

  • Frida säger:

    Wiiiiieeee!!! Gillas starkt!! Varför slänga mat som vi har?
    Gulan är fantastisk på alla sätt och vis!!

    Svar: Håller helt klart med, överkonsumtion när den är som ''bäst'' ! Kul att vi delar samma åsikt ! :D
    None None

    2013-02-04 | 17:39:13
    Bloggadress: http://narjagblirfri.blogg.se

Kommentera inlägget här: