signesgoda.blogg.se

Bara det allra bästa, det goda !

fluffigt, glutenfritt formbröd

Kategori: Brödbak

Igår hade mamma gjort en gulachsoppa som vi åt till lunch och till det vill man ju ha vilöksbröd!? Så jag passade på att baka ett bröd som jag länge velat testa. Jag tog inspiration från Emmas kokosbröd men bytte ut kokosmjölet mot rismjöl och ändrade lite annat också då jag inte tror att kokos och vitlök går så bra ihop... 
hur som helst resultatet blev över förväntan och det var supergott att vitlöksrosta i grillpannan :)
Recept:
4 ägg
1 dl rismjöl
3 krm salt
2 tsk bakpulver
1 msk pofiber
1 msk fiberhusk
50g smält kokosolja (eller annat matfett)
Sätt ugnen på 175°.Blanda ihop alla torra ingredienser, visspa äggen fluffiga och rör sedan ner de blöta ingredienserna med de torra.
Häll smeten i en bakplåtspappersklädd form, strö över lite sesamfrön och grädda i ca 30 min i ugnen.
för vitlöksrostat bröd; gnid in brödskivorna i vitlök och stek dem sedan ca 2 minuter på varje sida i en grillpanna.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: