signesgoda.blogg.se

Bara det allra bästa, det goda !

Drömlimpan

Kategori: Brödbak

Japp döpte om den drömstadslimpan blev idag drömstadslimpan deluxe, eller som jag nu mera kallar den drömlimpan resultatet blev så bra att jag borde ta patent på det. Jag tycker bäst om bikarbonatsbröd men de blir ju gärna lite degiga och kompakta och vissa tycker bikarbonaten lämnar en viss bitter eftersmak men ack inte i detta fall... Perfekt luftighet, lagon sött och härligt mjukt. 
Här är receptet på drömstaslimpan som jag bakade häromveckan men idag kände jag för att piffa till den lite eller ja varför inte göra om den helt och hållet. Vill ni kanske ha receptet? klart ni vill.. och här kommer det :
Dröm limpa:
4 dl fullkornsdinkelmjöl
2 dl fiberrikade havregryn
1 dl vetekli
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl lindrön
2 dl hackade nötter
3 msk avagesirap
1 stort rivet äpple
5 dl ekologiskt a-fil (3%)
1 ägg

Blanda ihop alla de torra ingrediensera. Tillsätt de blöta och häll i smeten i en bakplåtspappersklädd brödform (1,5 l). Toppa med lite frön om nu vill. Grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca 1 timme på 175°. Tag ut skiva upp, äts till fördel med goooooda pålägg. Några favoriter finner ni HÄÄR.
 
Drömlimpan förtjänar en vacker inpackning. Jag vek ihop ett kakfatspapper och lindade in limpan med, gulligt !
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: