signesgoda.blogg.se

Bara det allra bästa, det goda !

vegetarisk lunch IGEN !

Kategori: middag

Hej på er idag testade jag på något nytt, nämligen en ny variant på grönsaksbiffar. Denna gången blev det morotsbiffar som jag serverade med ettgrönsakspotatismos. Det blev.. annorlunda fast väldigt gott. jag älskar att experimentera med nya recept  ! 
Recept till 2 personer
Morotsbiffar
:
300 g morötter
1 ägg
1/2 dl grovt rågmjöl
1 msk pofiber
1 msk oregano
sesamfrön
1 msk rapsolja
salt & peppar
 
* Gorovriv morötterna och blanda i kryddor och ägg. Strö över mjöl och pofiber, smaka av med salt o peppar. Ställ i smeten i kylskåpet och låt stå någon timme så att smakerna får dra ihop sig lite. Forma biffar av smeten och doppa dem i sesamfrön (snåla inte!). Stek dem ca 4 min på varje sida på medelhög värme eller tills du tycker de fårr fin färg.
 
Grönsaksmos:
5-6 potatisar
1 dl gröna ärtor
1/2 rödlök
1 dl riven parmesanost
1 dl mjölk
1/2 dl pumpafrön
salt & peppar
 
*skala och skär potatisen i mindre bitar. Koka den i saltat vatten ca 15 min. mosa potatisen och visspa den fluffig tillsammans med bjölken. Vänd i ost, hackad lök, ärtor och pumpa frön. Smaksätt med salt & peppar. Servera hela härlighetern med biffarna och en god sallad tex. med ruccola tomat och broccoli. Enjoy !

Kommentarer


Kommentera inlägget här: