signesgoda.blogg.se

Bara det allra bästa, det goda !

Sveriges mästerkock och paj

Kategori: middag

åh, kände mig så hängig när jag vaknade i morse. Halsen sved och det enda jag ville ha till frukost var något varmt så jag gjore mig en ugnsbakad jordnötsgröt och en balja med myntate, det gjorde gott för sedan blev jag lite piggare. Var iväg en sväng på hälsokosten och handlade lite till mitt bak som är på gång. Sedan lagade jag middag till kvällen det blev en supergod kyckling- och grönsakspaj. Paj är en så himla bra maträtt tycker jag för den går att variera så oändligt och man kan slänga i vad man har hemma och vipps så har resterna i kylskåpet blivit en riktig lyxmåltid. Dagens paj var dock inga rester utan en riktigt lyxig paj med färska grönsaker :)
 
Recept (4-6 portioner)
pajdegen:
1dl kvarg
25 g smör
2 dl valfritt mjöl ( jag använde 2 dl dinkel fullkornsmjöl och 1 dl bovetemjöl)
 
blanda ihop alla ingredienser till en smidig deg, tryck ut degen i pajformen och låt den stå i kylen ett par timmar.
 
Fyllning:
600g kycklingfilé
1 stor grovriven morot
200g broccoli
6 st inlagda soltorkade tomater
1 gul lök
4 msk solrosfrön
salt & peppar
 
Stammning:
2 ägg
2 dl mjölk
1 dl keso
1 vitlöksklyfta
1 msk torkad oregano
1 tsk salt
svarpeppar
1/2 tsk koriander
1 tsk mozzarella kryddmix (köpt i en gårdsbutik, smakblandning av vitlök, tomat och örter)
 
 
*tag praj pajdegen nagga den med en gaffel och sätt ugnen på 175°
*förgrädda degen i 15 minuter
*skär kycklingen i mindre bitar och bryn den i 1 msk olja, salta och peppra
*skiva löken och fräns den lätt i en stekpanna tillsammans med de rivna morötterna så att endel vätska försvinner
*sprid ut alla ingredienser till fyllningen i pajskalet
*visspa ihop ägg och mjölk, pressa i en vitlöksklyfta och rör sedan i resterande ingredienser, häll stämmningen över pajen.
* höj värmen på ugnen till 200° och grädda pajen ca 50 minuter (de sista 15 minuterna med folie över)
Servera pajen med en rejäl och god sallad. Jag gjorde en sallad på romansallad, tomater, groddar, majs och champinjner. 
 
nu ska jag se klart sveriges mästerkock där de bakar pizza ! Gillar ni pizza? och vad är i så fall eran favorit? jag har haft lite svårt för pizza de senaste åren men den bästa pizzan jag ätit måste vara scandics pizza med parmaskinka, mozzarella och ruccola...
Ha en fin kväll, kramar !

Kommentarer


Kommentera inlägget här: