signesgoda.blogg.se

Bara det allra bästa, det goda !

Recept: färgglad och vegetarisk lunch

Kategori: middag

Härom dagen lagade jag en riktigt god och färgsprakande lunch. Halloumi är gott, enkelt och perfekt när man vill slänga ihop en snabb lunch. Hät serverade jag den tillsammans med en rostad matvetesallad och balsamicomarinerade tomater. Smakkombinationen: tomater balsamico, ruccola och halloumi är en helt perfekt kombination av sött salt och syrligt, så gott... ser att jag snöat in mig lite på vegetariskt, men det är ju så gott också!
 
halväten tallrik, tomaterna fångades tyvärr inte på bild då det bara sa slurp så var de uppätna, såååååå goda...
recept (2 personer)
balsamicobakade tomater:
8 körsmärstomater
3 msk baksamicovinäger
svartpeppar
 
*Sätt ugnen på 250°
* dela tomaterna på mitten och lägg dem i en smörad ugnsäker form
* häll över vinägern, peppra och baka dem i ugnen 30-40 minuter
 
matvetesallad:
2 portioner matvete
1/2 zucchini
1/2 rödlök
ruccola
3 msk olivolja
1 msk citronsaft
1/2 kruka basilika
salt & peppar
 
*sätt ugnen på 250°
*skär nästan all lök i klyftor och skär zucchinin i bitar lägg grönsakerna i en ugnssäker form och ställ in i ugnen ca 20 minuter
*blanda olja, citron, riven basilika, salt & peppar i en stor skål
* strimla resten av löken fint och blanda tillsammans med dressingen
* rör ner matvetet i skålen och låt dra tills grönsakerna är klara
* blanda ner resterande ingredienser, tillsätt även tomaterna
 
halloumin:
skiva 1 pkt grilloumt och pensla skivorna med olivolja. stek dem i en grillpanna på medelhög värme 2-3 min på varje sida.
 
Enjoy !
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: