signesgoda.blogg.se

Bara det allra bästa, det goda !

Glutenfritt bak !

Kategori: Brödbak

Som ni märkt bakar jag endel. Dels är det för att ag tycker det är kul och gott  men också för att det är ett väldigt bra tidsfördriv när jag går hemma och är sjukskriven. Det får mig att tänka på annat och kunna lägga energin på att göra ett gott fint bröd istället för att lägga den på negativa tankar. så det blir helt enkelt en win win situation...
nåja jag har iaf börjat experimentera lite med glutenfria brödvarianter och detg går sakta men säkert framåt, idag tänkte jag bjuda på ett recept på glutenfritt knäckebröd. Det är väldigt enkelt att baka just glutenfria knäckebröd då de inte behöver jäsa och inte helelr inehåller så ycket vätska vilket är bra då man anväder de glutenfria mjölsorterna som inte suger upp så mycket vätska (vilket gör att glutenfria bröd har en tendes att bli rätt torra). Igår slängde jag ihop ett bröd lite på måfå som faktiskt blev riktigt bra men jag sparar lite på det receptet då jag tror att det kan förbättras något och bjuder istället på glutenfritt quinoa/nötknäcke.

Glutenfritt knäckebröd:
1/4 dl chiafrön
1/4 dl linfrön
1,5 dl blandade nötter och frön (jag tog solrosfrön, pumpa frön och mandel)
1 dl vit quinoa
1/2 dl vatten
1/2 -1 tsk salt
2 krm bikarbonat
 
blötlägg chia- och linfröna och låte stå en stund (ska bli som gelé). Koka sedan quinoan efter anvisningarna på paketet. Mixa frön och nötter till ett mjöl. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt sedan vattnet. Kavla ut degen på ett bakplåtspapper (jag brukar lägga ett bakplåtspapper över för då blir det lättare att kavla), skåra till så stora bitar du vill ha  och grädda 50-60 minuter i mitten av ugnen på 175°. Ta ut bröden och låt svalna innna du bryter isär dem. enjoy ! 

kramar

Kommentarer


Kommentera inlägget här: