signesgoda.blogg.se

Bara det allra bästa, det goda !

Doft av nybakat

Kategori: Brödbak

Godmorgon !
Idag är det födelsedagsfirande här och jag gick upp lite extra tidigt för att grädda frallor, jag hade bakat ut dem och ställt em på kalljäsning över natten. vi dukade upp en stor frukostbuffé och frallorna var det som gick åt ;)
Igår var vi på musikalen Chess i Göteborg, riktigt bra måste jag säga och jag kan verkligen rekommendera er att se den ni som inte har sett den. Nu ska vi baka lite födelsedagskaka, hoppas ni får en fin lördag, kramar

Havrefrallor med linfrön:
 
1/2 dl linfrön
200 g havregryn
300 g kokande vatten
 
50 g jäst
500 dl vatten
400 g vetemjöl special
50 g vetekli
200 g dinkelmjöl fullkorn
1 tsk salt
 
* häll det kokande vattnet över havregrynen och linfröna, låt stå ett par timmar
* häll ljummet vatten i maskin och lös upp jästen
* medans maskinen arbetar rör du ner skållning, mjöl, vatten, vetekli
*låt maskinen arbeta ca 10 min
* häll i saltet och låt arbeta 5 minuter till
* låt degen jäsa under bakduk i 60 minuter
* arbeta degen på ett bakbord, dela den i fyra delar
* dela upp varje del i fem mindre bitar och forma bullar av det, pensla dem med vatten och doppa i havregryn
* låt dem jäsa svalt över natten under bakduk eller 1 timme i rumstemperatur
* grädda bullarna 15 minuter mitt i ugnen på 250°

Kommentarer


Kommentera inlägget här: