signesgoda.blogg.se

Bara det allra bästa, det goda !

Brödet !

Kategori: Brödbak

Hej ! 
Jag har fått frågor om mitt nötbröd och jag tänkte dela med mig av receptet eller det blir av en variant som jag gjorde igår, bara det att jag bytte ut nötterna mot solrosfrön, så här bjuder jag på mitt egna gröna solrosbröd som kan vara dte absolut godaste brödet jag vet och det går att variera i det oändliga !

ingredienser till solrosbrödet:
4 dl fullkorn dinkelmjöl
1,5 dl fiberhavregryn
2 dl havrekli
1/2 dl linfrö
1 dl hackade solrosfrön
1/2-1 dl solroskärnor
1 dl torkade tranbär
2 tsk bikarbonat
1 stor riven morot
5 dl filmjölk
 
rör ihop alla de torra ingredienserna, tillsätt filmjölken sist och blanda ordentligt. pensla en brödform rikligt med olja och häll i den kletiga smeten där. toppa brödet med pumpafrön och grädda brödet i ugnen på 175° i ca en timme.
Knacka försiktigt ut brödet ur formen och låt det svalna ordentligt under handduk innan du skivar upp det. 
 
lyckatill, kramar ! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: