signesgoda.blogg.se

Bara det allra bästa, det goda !

Tunnbrödet

Kategori: Brödbak

Fick en liten påminnelse bland kommentarerna att jag missat lägga upp receptet på mitt tunnbröd (tack!). Inlägget har legat bland utkast ett tag och jag hade helt enkelt missat det. Så här kommer det efterlängtade receptet och jag måste helt enkelt erkänna att detta nog är det bästa tunnbrödet jag ätit, det är iof endel jobb att göra det och det kan krävad endel försök innan de blir perfekt mjuka. Så misslyckas ni första gången bli inte ledsna för nästa gång kommer dte bara bli ännu bättre :)

Recept ca 20 bröd:
12 dl siktat mjöl (jag använde hälten rågsikt, hälften dinkelsikt) + ca 4 dl till utbakning
2 tsk salt
4 tsk bakpulver
5 dl filmjölk (fullfet)
1/2 dl brödsirap
*sätt ugnen på 250°
*blanda ihop de torra ingredienserna i en degassistent
tillsätt de blöta och arbeta till en smidig deg
* arbeta ut degen på ett bjölat bakbord och dela upp degen i 20 delar
*kavla ut varje bit för sig så tunn som du själv vill och snåla ite med mjölet utan ha rikligt med mjöl på bakbordet. 
rulla en kruskavel över den tunna degen och lägg den på ett bakplåtspapper
grädda bröden ett och ett i ugnen ca 3 min.
låt bröden svalna under en bakduk.

 
 

Kommentarer

  • Malin säger:

    Det där såg toppengott ut!
    har alltid velat prova att baka tunnbröd men inte riktigt kommit mig för (vågat^^)

    Svar: Då måste du testa detta och var inte rädd för o misslyckas. Lyckatill !!
    Signe

    2013-04-03 | 08:59:42
    Bloggadress: http://kanjagsmaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här: