signesgoda.blogg.se

Bara det allra bästa, det goda !

Lökiga biffar till lunch

Kategori: Allmänt

Hej allesammans !
Idag har jag varit hos läkaren... Det är nämligen så att jag på senare tid fått problem med min mage, den ser ut som en ballong efter varje gång jag ätit något och sedan går jag runt och rapar (nej, det är inte så mysigt) mest hela tiden. Sedan när jag rör på mig får jag emellanåt något som liknar den värsta håll man kan tänka sig fast i mitten av magen. Så ja, idag var jag och kollade upp det men de fantastiska doktorerna här visste inte riktigt vad det var, de misstänkte IBS eller magkatarr och gav mig medicin som jag ska äta nu i två veckor och hjälper inte den så får jag komma tillbaka för undersökning.. känns inte jättebra att få medicin utan närmre undersökning! Har någon av er läsare haft liknande problem och vad gjorde ni i så fall åt det ?
 
Innan läkar besöket lagade jag iaf lunch till mig och mamma. Det blev nötfärsbiffar, kokt potatis, basilika sås och sallad så klart :)
lökiga biffar för två:
300g nötfärs
1 ägg
1/2 grovt hackad rödlök
1 msk oregano
1 tsk salt
peppar
1 vitlöksklyfta
blanda ihop alla ingredienser och låt de gärna stå ett par timmar så att smakerna får dra ihop sig lite. 
forma biffar av smeten och stek dem sedan i rikligt med smakrikolja.
basilikasåsen blev över från grillmiddagen här om dagen och om jag inte miss helt fel är det an bladning av en hel massa basiliga, vitlök, några skedar mahonäs, massa cremefraische, lite honung och salt&peppar. såser och röror kan jag tycka är sånt som bara blir godare om de får stå ett dygn!

Kommentarer

  • Veronica säger:

    Testa Probimage om du inte gör det. Köps på apoteket. Det gör stor skillnad för uppsvällda problemmagar. Tar lite tid bara, upp till 6 mån till ett år men värt att pröva. Gröna smoothies kan hjälpa lite grann, men vet inte hur vetenskapligt det är. Lycka till!

    Svar: tusen tack för tipset, allt är värt ett försök :)
    Signe

    2013-04-09 | 08:51:49
    Bloggadress: http://matforendam.blogspot.se/
  • Marie säger:

    Känner igen mig i problemen och skriver under på ovanstående kommentators tips om Probimage. Lactiplus är ett annat probiotikatillskott som funkar rätt bra för mig.
    Orsakerna till såna här problem är förmodligen väldigt individuella, så att skriva matdagbok är nog bra. Men det allra viktigaste är att inte stressa. Att äta långsamt, tugga ordentligt, och framförallt att inte låta magproblemen bli ett stressmoment i sig, det kan lätt skapa en ond cirkel. Lycka till!

    2013-04-15 | 13:17:15
    Bloggadress: http://elinmaries.wordpress.com

Kommentera inlägget här: