signesgoda.blogg.se

Bara det allra bästa, det goda !

Värmande linsgryta i höstmörkret

Kategori: Glutenfritt

Hej på er.
Idag känner jag mig sådär trött och nere, det regnar ute och det gör mig bara ännu tröttare... Sådanahär dagar vill jag bara krypa upp i soffan under en filt med en bra bok. Till luch ville jag ha något varmt och uppiggande så jag bestämde mig för att göra en linsgryta/soppa. 
Resultatet blev över förväntan och jag rekommenderar verkligen detta till en kall höstdag som denna :)


Recept (2 port):
1 dl gröna linser
3 dl vatten
1 tsk grön currypasta
1 vitlöksklyfta
1 gul lök
1 morot
1 selleristjälk
1 tomat
1-2 msk försk riven ingefära
1 tsk salt
2 msk tahini
2 dl kokosmjölk
 
Gör såhär:
hacka och skiva, lök och morot. Hetta upp olja i en kastrull och lägg i de skurna grönsakerna tillsammans med currypastan. Tillsätt sedan linser och vatten. sänk värmen och lät koka under lock i ca 15 min. Under tiden hackar du tomat, skivar selleri, river ingefäran och pressar vitlöken.
Tillsätt resterande grönsaker rör om och rör sedan ner kokosmjölk och sist Thaini. Låt koka ytterligare 5-10 minuter.
Toppa soppan med körsbärstomater och kokosflakes, samt servera gärna med en god fralla :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: